Leasing to w ostatnich latach coraz częściej wybierana forma finansowania środków trwałych przez przedsiębiorstwa. Dzięki najlepszym ofertom leasingowym możliwe jest rozłożenie płatności w czasie i jednocześnie stałe korzystanie z dóbr. Dzięki temu dobrze wybrany leasing jest inwestycją w rozwój firmy i pozwala skutecznie zwiększyć przychody przedsiębiorstwa. Z czego jednak składa się sama rata leasingowa? Wiedza na ten temat pozwala skuteczniej wybrać dobrą ofertę, a także uniknąć zaskoczenia już w trakcie trwania konkretnej umowy.
Rata leasingowa – część kapitałowa i odsetkowa
Część kapitałowa
Pierwszą częścią każdej raty jest część kapitałowa. To kwota, która zmniejsza wartość sprzętu do spłaty. Można porównać ją do kupowania przedmiotu na raty. W przypadku postawienia na leasing nie trzeba od razu płacić pełnej wartości urządzenia lub pojazdu. Proces spłaty odbywa się stopniowo, właśnie poprzez część kapitałową raty.
Wysokość tej części zależy od kilku czynników. Najważniejszy to cena przedmiotu, ale wpływ mają też okres finansowania i wysokość opłaty wstępnej. Im dłuższy okres leasingu, tym mniejsza część kapitałowa w jednej racie, choć w sumie cały leasing wyjdzie w tym wariancie nieco drożej. Również wysoka opłata wstępna obniża udział części kapitałowej w jednej racie.
Część odsetkowa
Druga część raty to część odsetkowa, która jest kosztem finansowania. Leasingodawca, udostępniając środek trwały na określony czas, ponosi różne koszty, których wynagrodzeniem są odsetki. Mechanizm działa dokładnie tak samo, jak w przypadku wszystkich innych usług finansowych związanych z rozłożeniem płatności na raty.
Wysokość części odsetkowej zależy przede wszystkim od oprocentowania, marży leasingodawcy oraz całkowitej kwoty zobowiązania. W przypadku środków trwałych o dużej wartości można spodziewać się wyższej kwoty odsetkowej. Również długi okres finansowania i niski wkład własny przyczyniają się do wzrostu części odsetkowej w całym okresie leasingu.
Ubezpieczenie – dodatkowy koszt związany z leasingiem
W wielu ofertach leasingowych pojawia się także koszt ubezpieczenia, który może być częścią raty lub jest doliczany jako osobna pozycja. Ubezpieczenie chroni sprzęt lub pojazd przed zdarzeniami, których nie da się przewidzieć. Dzięki temu leasingobiorca otrzymuje pełną ochronę na wypadek awarii, uszkodzenia czy kradzieży.
Ubezpieczenie jest najczęściej wymagane w przypadku leasingu pojazdów. Auta ze względu na dużą wartość i wysokie ryzyko uszkodzenia muszą być objęte pełną ochroną, która zabezpiecza przed nieprzewidzianymi sytuacjami. W zależności od wartości leasingowanego dobra koszt ubezpieczenia może być bardzo zróżnicowany.
Opłata wstępna i wykup
Choć opłata wstępna i wykup nie są częścią raty miesięcznej, to warto o nich wspomnieć. Opłata wstępna to jednorazowa kwota, która jest wpłacana w momencie podpisywania umowy. Im jest wyższa, tym późniejsze raty są niższe. Opcjonalny wykup pojawia się natomiast na końcu umowy leasingu operacyjnego. Jego wysokość zależy od rodzaju leasingu i zapisów zawartych w umowie. W zależności od potrzeb leasingodawcy pozwalają ustalić kwotę wykupu na poziomie odpowiadającym potrzebom klienta.
Podsumowanie
Leasing mimo pozornego skomplikowania jest w rzeczywistości bardzo prostym i przejrzystym instrumentem finansowym. Pojedyncza rata składa się jedynie z kilku elementów: części kapitałowej, części odsetkowej i ewentualnego kosztu ubezpieczenia. Dzięki prostym warunkom nawet osoby bez dużej wiedzy finansowej są w stanie zrozumieć działanie leasingu i w łatwy sposób wybrać idealną ofertę dla siebie.



Dodaj komentarz